28 лютого працівниками психологічної служби школи був проведений захід на тему «Комп'ютери й ґаджети в руках дитини. Шкода чи користь?»
Мета заходу:
1. Сформувати адекватне уявлення про Інтернет, соціальну мережу, їх впливу на підлітків.
2. Ознайомити з ознаками інтернет-залежності.
3. Виховувати повагу до власного здоров'я.
Завдання:
- Познайомитися з історією зародження соціальних мереж і
найвідомішими соціальними мережами.
2. Розглянути позитивні і негативні риси впливу соціальних мереж.
3. Провести опитування про знання учнів про інтернет-залежності.
4. Зробити висновки.
Люди, які активно працюють в Інтернеті, швидше знаходять вихід з будь-якої складної ситуації в повсякденному житті. Адже щодня, відшукуючи інформацію в Мережі, вони тренують мозкові центри, пов'язані з ухваленням рішення і логікою. З іншого боку, мислення стає уривчастим, читання — поверховим, а зона мозку, відповідальна за абстрактне мислення, атрофується. Мозок втрачає базові механізми, що управляють контактами з іншими людьми, важче стає зчитувати чужу міміку під час розмови, емоції замінили смайлики.
Це добре, що Інтернет навчає можливості виконувати кілька дій одночасно: шукати інформацію, слухати музику, писати блог, переглядати пошту й одночасно спілкуватися в соцмережах. Але така велика кількість завдань може посилювати стрес і збільшувати дефіцит уваги, роблячи роботу менш ефективною. Приміром, для того, щоб швидко написати цю статтю, я вийшла з соцмереж і відключила поштові повідомлення.
Отже, які ж плюси використання дітьми ґаджетів і комп'ютерів?
1. Розвиток дрібної моторики. Користуючись кнопками, джойстиком і сенсорним екраном, малюк розробляє пальчики і тренує дрібну моторику. А спостереження за рухом на екрані фокусує і тренує увагу. Звичайно, для цього є багато інших способів і іграшок, але як варіант — чому б і ні?
2. Навчання дошкільнят і молодших школярів. Спеціальні навчальні програми, яскраві й барвисті, часто виконані у вигляді мультиків або з уже знайомими мультперсонажами, що дозволяє дитині легко в грі засвоїти інформацію.
3. Навчання старших школярів. Сьогодні Інтернет рясніє відеоуроками з вузькопрофільних предметів для середньої і старшої школи. Часто вони значно цікавіші, ніж шкільні уроки. Якщо дитина має проблеми з навчанням у якійсь галузі, не полінуйтеся, знайдіть разом з нею цікаве відео на цю тему, і, можливо, ви заощадите на репетиторі.
4. Доступ до великої кількості корисної інформації. Раніше люди ходили в бібліотеки і на пошуки потрібної інформації витрачали багато часу. Зараз доступ до будь-якої інформації можна отримати не виходячи з дому. Навчіть дитину шукати відповіді на запитання, які її цікавлять, у Мережі, при цьому не забувайте блокувати деякі сайти.
5. Формування навичок пошуку і фільтрації інформації. Дитина навчається аналізувати отриману інформацію і формує критичне мислення. Тільки цьому треба її навчити.
6. Спілкування. З цього приводу особливо багато суперечок. Я в жодному разі не применшую переваг живого спілкування, але, погодьтеся, що зручно, створивши групу в соцмережах для класу, обмінюватися там інформацією і новинами. Крім того, спілкування онлайн дає чудову можливість спілкуватися з носіями іноземної мови, яку вивчаєш. Таких ресурсів безліч.
Мінуси й аргументи противників використання комп'ютерної техніки дитиною:
1. Проблеми зі здоров'ям. Тривале сидіння за комп'ютером може призвести до порушення постави, проблем з м'язами через їх тривалу нерухомість, кисневого голодування мозку в результаті здавлювання судин і відсутності свіжого повітря, сухості й почервоніння очей, розладу сну й порушення режиму дня.
2. Психологічні проблеми. Діти, які проводять багато часу за комп'ютером, мало спілкуються з однолітками, а тому можуть мати проблеми з соціальною адаптацією. При цьому треба пам'ятати, що соціальна адаптація особливо важлива в дошкільному і молодшому шкільному віці.
3. Залежність. Це найсерйозніший наслідок, який має такі симптоми:
- фанатичне відстеження технічних новинок і неконтрольоване бажання їх мати;
- почуття ейфорії при користуванні комп'ютером, інакше дитина почувається пригніченою;
- відсутність інших цілей та інтересів;
- нехтування сім'єю і друзями, коли дитина відмовляється спілкуватися;
- негативна реакція на спроби обмежити роботу з комп'ютером;
- відмова від активностей на користь комп'ютера.
Якщо ви помітили в дитини одну із цих ознак, це може бути тривожним дзвіночком. Що ж до перших двох пунктів, то за умови певної профілактики проблем можна уникнути.
Звісно, комп'ютери можуть бути протипоказані з медичних міркувань, наприклад при мінімальної мозковій дисфункції або інших органічних порушеннях. Але ці питання вже слід вирішувати з лікарем, а не психологом. А з приводу безлічі розмов про деградацію дитини, яка проводить час за комп'ютером, можна сказати тільки одне: деградувати можна й без технічних благ.
|