Завдання виховання:
• формування особистості-патріота України, який усвідомлює свою належність до сучасної європейської цивілізації, підготовлений до життя і чітко орієнтується в сучасних реаліях;
• виховання особистості демократичного світогляду і культури, яка не порушує прав і свобод людини, з повагою ставиться до традицій, культури народів світу;
• забезпечення умов для самореалізації особистості відповідно до її здібностей, суспільних та власних інтересів;
• формування покоління, яке здатне навчитися вподовж життя;
• створення і розвиток цінностей громадянського суспільства;
• відхід у вихованні від орієнтації на "середнього” учня (вихованця);
• формування в учнів національної свідомості, людської гідності;
• формування в учнів свідомого ставлення до свого здоров’я та здоров’я інших громадян як найвищої соціальної цінності, формування гігієнічних навичок і засад здорового способу життя, збереження і засад здорового способу життя, збереження і зміцнення їхнього фізичного і психічного здоров’я;
розвиток у дітей та молоді творчих здібностей, підтримка обдарованих дітей здібностей, підтримка обдарованих дітей та молоді.
Принципи виховання:
(Концепція національного виховання).
• єдність національного і загальнолюдського виховання;
• культуропровідність виховання;
• демократизація виховання;
• гуманізація виховання;
• безперервність і наступність виховання;
• єдність навчання й виховання;
• диференціація та індивідуалізація виховного процесу;
• гармонізація родинного й суспільного виховання;
• особистісно-орієнтований підхід у вихованні.
Основні напрями виховання:
• громадянське виховання;
• правове виховання;
• моральне виховання;
• художньо-естетична освіта і виховання особистості;
• екологічне виховання;
• трудове виховання;
• статеве виховання і підготовка до сімейного життя;
• формування наукового світогляду.
Вибір методів виховання залежить від:
• вікових та індивідуальних особливостей школярів;
• рівня розвитку дитячого колективу;
• поєднання методів формування свідомості і поведінки;
• ефективності самих методів;
Основні групи методів виховання:
1. Методи формування свідомості:
роз’яснення, бесіда, лекція, диспут, приклад;
2. Методи формування суспільної поведінки:
педагогічна вимога. Громадська думка, доручення, створення
виховуючих ситуацій.
3. Методи стимулювання діяльності та поведінки:
змагання, заохочення, покарання.
4. Методи контролю та аналізу ефективності виховання.
Форми організації виховання:
• масові: читацька конференція, тематичний вечір, літературна вікторина
тощо;
• групові або гурткові: політична інформація, година класного керівника,
випуск шкільної газети, робота з періодичною пресою, радіо і
телепередачі тощо;
• індивідуальні: позакласне читання, гра на музичних інструментах,
малювання, колекціонування.