Вівторок, 19/Бер/2024, 09:09Вітаю Вас Гість | RSS
Рокитнянський ЗЗСО №2
Меню сайту
Категорії розділу
Освіта [7]
Все про освіту
Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 147
Статистика

Онлайн всього: 4
Гостей: 4
Користувачів: 0

Вчимося толерантності


 

Вчимося толерантності

(заняття-тренінг для учнів 7 – 8-х класів)

Метою класної години є знайомство учнів з поняттям "толерантність"; формування позитивного відношення до інших людей, корекція міжособистих стосунків.

Вчитель. Останнім часом стало модним говорити про толерантність. Для нашої свідомості поняття "толерантність" незвичне. Нам ближче наше слово – "терпимість".

Толерантність (від латів. tolerantia) – терпіння, прийняття іншої людини такою, якою вона є, зі всіма її достоїнствами і недоліками. Розвитку толерантності сприяє справжній інтерес до людини, збагнення його емоційного стану, життєвий досвід.

Запис на дошці (записують діти):

Толерантність - це:

•  терпимість;

•  пошана права бути "іншим";

•  неспричинення шкоди "іншому";

•  взаємозалежність всіх від кожного і кожного від всіх тощо.

Міні-лекція вчителя

         Отже, поняття «толерантність» є синонімом слова «терпимість», саме так воно звучить латиною. Толерантність людей є найважливішою умовою миру і злагоди в сім'ї, колективі та суспільстві. Адже соціальні взаємовідносини постійно змінюються, породжуючи то гармонію, то однобічну перевагу, а то й зіткнення безпосередніх інтересів. У різних людей – різні погляди на життя, працю, кохання тощо. Чи завжди ми поважаємо думки, погляди інших? Як треба поважати інших? Чи треба прагнути, щоб інша людина сприйняла ваші погляди? Проявляти нетерпимість чи бути толерантним?

Притча про аксакала

            Помирає в одному поселенні старий аксакал. Прийшли до нього люди попрощатися, та й говорять: «Скажи нам, мудрий старий, як вдалося тобі створити такий порядок у сім'ї, що усі сини й невістки, дочки й зяті жили разом у мирі й злагоді». Не може вже говорити старий – подають йому папір і олівець, і він довго пише. І коли випадає з рук вмираючого аркуш, дуже здивувалися усі – там 100 разів було написане одне слово. Не здогадуєтесь яке? 100 разів було написане слово – ТЕРПИМІСТЬ!

Вправа «Чи ми схожі?»

            Учасники сідають по колу. Ведучий вибирає одного із учасників за якоюсь реальною чи уявною схожою зі своєю рисою та запрошує його до центра кола. Обраний звертається до кого-небудь з учасників у такий же спосіб, але за іншим чинником. Так продовжується доти, доки усі учасники не опиняться у колі.

Вправа «Картопля»

            Ведучий. Часто буває так, що ми сприймаємо яку-небудь групу, наприклад етнічну, як ціле і не замислюємося про те, що кожний її представник – зовсім унікальний і неповторний. Наприклад, нам може здаватися, що «всі китайці на одне лице», що всі німці страшні педанти, а фіни – мовчазні. Однак якщо ми ближче познайомимося з конкретною людиною з цієї групи, більше дізнаємось про неї, то її індивідуальність, неповторність будуть очевидними.

            Давайте спробуємо проілюструвати унікальність всього існуючого на практиці. Навряд чи хто-небудь вважає, що кілограм картоплі наповнений індивідуальністю. Візьміть кожний собі по картоплині. Роздивіться її якомога уважніше, з'ясуйте «особливі прикмети». На це дається 1 хвилина. Потім картопля змішується. Кожний повинен знайти свою картоплину й описати її.  

Вправа «Що таке толерантність?»

            Мета: дати можливість учасникам сформулювати поняття толерантності у його багатогранності.

            Учасники діляться на 4 групи і після роботи в групах пишуть своє визначення толерантності. Визначення повинно бути коротким та ємним. Усі визначення записуються на ватман та прикріплюються на дошку.

Вправа «Імпульс»

            Учасникам пропонується, стоячи в колі, взятися за руки і по черзі передати «імпульс», швидко один раз стискаючи долоню сусіда, справа наліво. Ведучий першим посилає сигнал і останнім його ж приймає, сповіщаючи про отримання піднятою рукою.

            Учитель. Отже, толерантність – це мистецтво жити в світі несхожих людей та ідей.

             Внесок учнів:

            1-й учень. Толерантність – не поступливість. Толерантність вище цього, це активна позиція, викликана визнанням прав і свобод людства.

            2-й учень. Мир – це перша та необхідна умова для повноцінного дитинства. Немає більш несумісних понять, ніж війна та діти. І немає благороднішої мети у людства, ніж захистити дітей і всіх людей на Землі від війн і конфліктів.

            3-й учень. За останні 5 тисяч років на планеті відбулося 14 тисяч війн, у яких загинуло майже 5 мільярдів чоловік. Після Другої світової війни у 70 країнах відбулося 130 збройних конфліктів і «малих» війн, у яких загинуло 20 млн. чоловік. За всю історію свого існування людство жило в мирі лише кілька десятків років.

Вправа «Про толерантність»

            Прочитайте наведені висловлювання та обговоріть:

  • Як ви їх розумієте, поясніть на прикладах це положення;
  • Що для автора (авторів) означає поняття «толерантність»: визначте одним чи кількома словами;
  • Чи погоджуєтеся ви з автором (авторами) цього висловлювання:

Гідність людини полягає в тому, щоб любити тих, хто її ображає. (Марк Аврелій,

давньоримський імператор і філософ)

            Нам потрібні реформи, а не революції. Нам потрібне толерантне, досконаліше, людяніше суспільство. (А. Сахаров, радянський вчений в галузі ядерної фізики)

            Закликаю до відмови  від політичної нетерпимості. Бо вона схожа на кулю зі зміщеним центром, яка розриває суспільний організм, травмує суспільну свідомість. (Леонід Кучма)

            Ваша думка для мене глибоко ворожа, але за ваше право її висловити я готовий віддати своє життя. (Вольтер, французький філософ епохи Просвітництва)

Вправа «Як проявляти толерантність»

  • Проаналізуйте ситуації, оберіть свій варіант відповіді й поясніть

його. Дайте визначення поняттю «межа терпимості».

            Ситуація 1

            Дмитро має не типову для хлопця зачіску – занадто довге волосся. Як поводитися тим, кому такий стиль не подобається?

Варіанти:

  • Постійно демонструвати своє негативне ставлення, в різкій формі рекомендувати змінити зачіску.
  • Виходити з того, що людина має право на самовираження і може робити будь-що зі своїм власним волоссям.
  • Вимагати слідувати загальному стилю одягу та зачіски на заняттях у школі.

Ситуація 2

            Оксана часто пропускає уроки без поважних причин. Як ставитись до цього?

            Варіанти:

  • Засуджувати вчинки учениці.
  • Вважати, що це – особиста справа Оксани і не втручатися.
  • Із розумінням ставитись до проблеми Оксани, поступово заохочувати її до навчання.

Ситуація 3

            Вадим постійно виявляє неповагу до інших, грубість до своїх товаришів. Як бути?

            Варіанти:

  • Прагнути уникати спілкування з Вадимом.
  • Відповісти грубістю на грубість.
  • «Ковтати» образи і проводити з учнем роз'яснювальну роботу.

Гра «Біла ворона»

            Ведучий пропонує одному з учасників на деякий час стати не таким, як усі. Для цього йому треба робити усе протилежно тому, що робить група. Група повторює всі рухи ведучого. Наприклад, група підводить руки, а «біла ворона» - ні, всі посміхаються, а «біла ворона» - насуплюється тощо.

            Через деякий час ведучий каже: «Це важко – бути не таким, як усі. Хто буде йому допомагати?»

            Так з'являються дві білі ворони. Потім їх стає більше. Коли до «білої ворони» приєднується половина учасників, вправа закінчується.

            Вправа «Потрапити в коло»

            Учасники діляться на дві групи: одна група сідає в коло, а друга намагається без слів, а жестами попроситися в коло до решти. Гра закінчується, коли всі об'єднуються разом.

            Робота в групах: намалювати емблему толерантності.

            Учитель. Діти, у мене є квітка, але допоможіть мені зробити її красивою, їй потрібні пелюстки, і не прості, а з рисами толерантності, адже це – квітка толерантності.

            (Діти роблять надписи і прикріплюють пелюстки.)

Учень

            Толерантність врятує світ

            Толерантне ставлення людини

            Збереже планету від негод,

            Розрубає мотлох павутини,

            Переріже нитку перешкод.

            Толерантне ставлення до всього

            Збереже, врятує і спасе,

            Допоможе вгледіть перемогу,

            Допоможе витримати все.

            Будь завжди нестримним вільнодумцем,

            Свої мрії пензлем намалюй.

            Освіти життя яскравим сонцем,

            Толерантний всесвіт побудуй!

 

(Звучить мелодія.)

Учитель. Отже, дуже важливо в будь-якому колективі дотримувати 4 правила толерантного спілкування:

•  Бути завжди уважним.

•  Бути терпимим в спорі і аргументувати свою думку.

•  Бути гуманним і милосердним.

•  Не ображати співбесідника.

 

Підсумки. Учитель. Діти, давайте покладемо у цей кошик ті цінності, які ми візьмемо з собою в життя.

            (Кожен учасник кладе в кошик фрукти зі словами:

  • Я візьму з собою хороший настрій.
  • Я візьму знання про …)

У світі поширюється рух за толерантність, бо вона є необхідною умовою миру і

демократії. Наш український народ неодноразово виявляв свою терпимість до інакодумців, здатність до компромісу, вміння виходити із проблемних ситуацій. Толерантність не є вродженою рисою характеру, її потрібно виховувати в себе з дитинства.

            Людство втомилося від постійних воєн, які несуть лише втрати, нещастя та біль. Ми вчимося толерантності, щоб врятувати світ.

 

Пам’ятка

Умій володіти собою

1. Пам'ятайте: найкращий спосіб боротьби з душевним неспокоєм - постійна зайнятість.

2. Щоб забути свої напасті, намагайся зробити приємне іншим. Роблячи добро іншим, робиш добро собі.

3. Не намагайся змінювати чи перевиховувати інших. Набагато корисливіше і безпечніше зайнятися самовихованням.

 Пам'ятай: кожна людина - така ж яскрава й унікальна індивідуальність, як і ти, приймай її такою, якою вона є. Намагайся знайти в людині позитивні риси, вмій бачити її достоїнства і в стосунках з нею спробуй опиратись саме на ці якості.

4. Май мужність від щирого серця визнавати свої помилки. Уникай зазнайства і дозування.

5. Вчися володіти собою! Гнів, дратівливість, злість спотворюють людину. Егоїзм - джерело багатьох конфліктів. Виховуй в собі терпіння, пам'ятай, що «рана заживає поступово». Не через дрібниці.

6. Будь-яка справа починається з першого кроку! Пам'ятай: перешкоди нам даються задля нашого розвитку.

7. Людина, має необмежені можливості самовдосконалення, причому в усіх галузях СВОЄЇ ЖИТТЄДІЯЛЬНОСТІ.

8. Будь толерантною особистістю.

http://school-59lviv.at.ua/

Інтернет-ресурси

http://www.tolerance.org.md/rom/docs/decl_u.htm - Декларація принципів толерантності (прийнята 16 листопада 1995 р.)

http://www.tolerance.ru/ - російський сайт, присвячений проблемам толерантності, що розвивається у напрямку інтерактивності. Ви можете прийняти участь в опитуваннях, дискусіях, висловити свою думку з приводу розміщених матеріалів, поставити питання фахівцям.

http://www.tolerance.hrworld.ru/coalition.html - Міжнародна інформаційна громадська організація "Толерантність".

http://www.tolerinst.ru/ - Інститут толерантності (мета діяльності - становлення взаємоповаги і дружніх відносин між людьми через культурний діалог)

http://www.tolerspace.org.ua/Toler-ze.htm - вислови, присвячені толерантності.

http://www.risu.org.ua/ukr/study/research_conference/studtolerance/ - національна та релігійна толерантність столичних студентів (результати соціологічного дослідження).

http://ypk.yspu.yar.ru/tolerance/ - зібрано матеріали, присвячені одній з найактуальніших тем сьогодення - виховання толерантності у підростаючого покоління.

http://www.1september.ru/ru/his/2002/11/2.htm - урок толерантності (про проблеми толерантності у сучасному світі).

http://fri.net.ua/loadpsb.php?id=454 - проект толерантності "шлях до порозуміння".

http://www.mediareform.com.ua/photoalbum/displayimage.php?album=42&pos=22 - ЗМІ за міжетнічну толерантність та консолідацію суспільства.

Видання толерантності

Книгге А. Об обращении с людьми / Пер. с нем. Я. Лангена; Предисл. Р. Позе; Худ. А. В. Куманькова.- Дубна: Феникс, 1994.- 325 с.

Це видання - своєрідне зібрання правил поведінки та настанов життєвої мудрості. З часу появи цієї книги у світі в усій Німеччині словом "кнігге" почали називати взагалі будь-яку книгу про правила хорошого тону, про мистецтво мати успіх у людському суспільстві.

Козлов Н. И. Как относиться к себе и людям, или Практическая психология на каждый день.- 2-е изд., перераб. и доп.- М.: Новая школа; АСТ-Пресс, 1996.- 320 с.

Ви хочете створити щодня приємну атмосферу без сварок, бійок, безкінечних непорозумінь? Тоді це видання для Вас. Книга містить психологічні поради та рекомендації, задачі психологічного практикуму (з аналізом можливих рішень), тести, що визначають особисті якості, вправи для звільнення від небажаних рис характеру і виховання потрібних. Весела жива мова видання зробить Ваше "спілкування" з нею незабутнім.

Кроник А. А., Кроник Е. А. В главны ролях: Вы, Мы, Он, Ты, Я: Психология значимых отношений.- М.: Мисль, 1989.- 204 с., [3] ил.

 "Ставлення до іншої людини, до людей складає основну тканину людського життя, його серцевину. "Серце" людини зіткано з людського ставлення до інших людей…". С. Л. Рубін штейн. Як Ви вже зрозуміли, ця книга про те, як порозумітися з оточуючими людьми.

Николс М. Как преодолеть непонимание и улучшить взаимоотношения / Перевод с англ.: Е. Филина, С. Пьянкова.- М.: Эксмо, 2003.- 320 с.- (Как стать психологом).

Ніщо не може так боляче поранити, як відчуття того, що близькі люди не чують того, що ми їм говоримо. Незнищенна наша потреба передати все те, що ми відчуваємо, перебуваючи в нашому відокремленому, приватному світі досвіду. Саме тому, розуміюче вухо є такою вагомою силою у людських взаєминах - і тому невдача під час спроби бути почутим наскільки болюча.

Ця книга - спроба розібратися в тому, як ми розмовляємо один з одним і слухаємо один одного, чому вміння спілкуватися відіграє таке важливе значення у нашому житті. Автор ділиться власним досвідом щодо того як підтримати діалог, як навчитися читати між рядками, щоб зрозуміти співрозмовника, як "достукатися" до людини. З цією книгою у Вас не буде проблем зі спілкуванням. Вас неодмінно почують і зрозуміють.

Паламар А. О. Мудрость общения.- М.: Мол. гвардія, 1990.- 334 с. [2]

Ця книга присвячена питанням толерантного ставлення до оточуючих. У ній Ви знайдеде безліч прикладів толерантної поведінки в різних ситуаціях, що виникають вдома, на вулиці, в гостях.

Рубін Дж., Пруйт Д., Ким Хе Сунг Социальный конфлик: эскалация, тупик, разрешение.- СПб.: Прайм-Еврознак; М.: Олма- Пресс, 2003.- 352 с.

У виданні іде мова про те, що таке конфлікт, чому та як саме виникають конфлікти між представниками різних груп суспільства, за яких умов конфлікти закінчуються позитивно, а за яких негативно.

Симеонова Л. Человек рядом…/ Пер с болг. В. Злыднева. - М.: Политиздат, 1989.- 159 с.- (Б-чка семейного чтения).

 Основне завдання, що ставить перед собою автор - зробити так, щоб читач міг поглянути на себе зі сторони, спробував "приміряти" на себе свої тії в тій чи іншій життєвій ситуації. Написана живою мовою, динамічна за змістом. Насичена цікавими спостереженнями, книга веде відверту розмову про складне мистецтво - бути людиною серед людей.

Титаренко М. Т. Життєвий світ особистості: у межах і за межами буденності.- К.: Либідь, 2003.- 376 с.

Якщо Ви прагнете гармонії у своєму житті - ця книга просто знахідка для Вас. Видання присвячено особистості, яка повсякденно створює, вибудовує світ у якому живе. В ній ведеться мова про чоловічі і жіночі світи, про світи гармонійні та дисгармонійні. Ви зможете відшукати шляхи втечі з тенет повсякденності, визначити стратегії розв'язання кризових ситуацій, можливості здійснення відповідальних життєвих виборів.

 

Тест „Наскільки Ви толерантні?”

1.     Ви вважаєте, що у Вас виникла цікава ідея, але її не підтримали. Це Вас засмутить?

а) так;                 б) ні.

2.     Друзі пропонують розпочати гру. Чому Ви віддасте перевагу?

а) щоб у ній брали участь ті, хто грає добре;

б) щоб грали й ті, хто навіть  не знає правила.   

3.   Чи зможете Ви спокійно сприйняти погану для Вас новину?

а) так;                 б) ні.

4.     Чи дратують Вас люди, які з’являються в громадських місцях в нетверезому вигляді?

а) якщо вони поводяться пристойно, це мене  взагалі не цікавить;

б) мені завжди були неприємними люди, які не вміють себе контролювати.

5.     Чи легко Ви знайдете контакт з людьми іншої професії, матеріального  стану, іншими звичками?

а) ні, це мені важко було б зробити;

б) так, бо я не звертаю на це увагу.

6.     Над Вами пожартували. Як Ви на це відреагуєте?

а) мені не подобаються ані жарти, ані жартівники;                

б) хоча цей жарт може бути неприємним, відповім тим самим.

7.     Чи згодні Ви з тим, що багато людей „знаходяться не на своєму місці” і „роблять не свою справу”?

а) так;                 б) ні.

8.     У компанії Ви з другом (подругою), який стає об’єктом загальної уваги, відвертаючи її від Вас. Як Ви на це відреагуєте?

а) мені неприємно, що мене позбавляють уваги;          

б) я лише зрадію за нього (неї).

9.     У гостях ви зустрічаєте людину похилого віку, яка критикує сучасне покоління і розхвалює старі часи. Ваша реакція:

а) підете раніше, зіславшись на якийсь привід;        б) почнете сперечатися.

         Підрахуйте бали.

         По 2 бали дається за відповіді: 1б, 2б, 3б, 4б, 5б, 6б, 7б, 8б, 9б.

         За інші варіанти відповідей бали не нараховуються.

Від 0 до 4 балів.

         Ви безкомпромісний та упертий. Де б Ви не перебували, створюється таке враження, що Ви намагаєтесь усім нав’язати свої думки. Ви можете виявити агресію, навіть підвищити голос, аби досягти своєї мети, тому з Вами важко підтримувати стосунки  тим, хто дотримується іншої точки зору, хто не погоджується з тим, що Ви робите.

Від 6 до 12 балів.

    

Вхід на сайт
Пошук
Календар
«  Березень 2024  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
Архів записів
Друзі сайту